4-3-3

2018. július 15. 14:00 - !NagyRoli

42825944192_0ea62c8ee9_c.jpg

Na nem a Barca kezdő alakzata, hanem a futamgyőzelmek aránya a három F1-topcsapat között. Majdnem féltávnál az idei Formula 1 szezonban azt kell mondjam, hat éve nem volt ilyen élvezetes, kibalanszolt a bajnokság. A vébécímre ettől még reálisan csak Lewis Hamiltonnak és Sebastian Vettelnek van esélye. Hasonló a helyzet, mint 2000-ben volt: Schumacher vagy Häkkinen lesz előbb háromszoros világbajnok? Az idei tét viszont egy ötödik vébécím. Szubjektív konklúzió-szösszenetek az élről.

Ha nincs időd, könyvjelzőzd el későbbre, addig is itt van hat szóban, mit is gondolok: idén a Ferrarié a legjobb kocsi.

Megrepedt a Mercedes jege, motorerőben kábé egál a két csapat, a kocsi viszont egyértelműen a Ferrarié, a Merci inkább csak egy körön tud odacsapni. Ami fél győzelem lenne vasárnapra, ha nem néznének be valamit és ezzel nem adnák át a lepattanót. Melbourne pontosan így indult: Hamilton pole pozíciót szerez >> Merci elszámolja magát a VSC alatt >> Vettel nyer. Izgalmas szezonkezdet, Ferrari győzelemmel, de ez nem árult el semmit, és tavaly is majdnem minden ugyanígy történt. Legközelebb mutat valamit a Merci.

De nem.

Bahreinben teli Ferrari első sor, Vettel pole pozícióval. Räikkönen boxutcai gázolása után a Ferrari pedig D tervre rakta Vettelt, ami annyit takart, hogy egy kiállással, hihetetlenül vékonyan, de éppenhogy hazaevezett Bottas előtt. 49 kör lágy gumikon, Bahreinben: árulkodó szám ez mind Vettelről és az autóról is.

A kínai pole tovább árulkodott, de igazán Bakunál lett számomra egyértelmű a Ferrari előnye, zsinórban a harmadik pole-nál. Ráadásul még Vettel pole-t érő köre is hagyján, mert az simán Kimié, ha nem rakja el a Ferrari seggét a hosszú egyenesre vezető kanyarból kifelé. Anyám, hogy az milyen kör lett volna.

ferrari-f1_sf71h-2018_r6_jpg.jpg

Méltó kihívó az idei Ferrari: nemcsak a motorjuk, de az energia-visszanyerő rendszerük is bivaly, ez az idei, hosszabb tengelytávú kocsi hihetetlenül stabil, és az onboardokat nézve szörnyen jól tapad a kanyarokban. És mindemellett még a gumikat sem nyírja olyan nagyon. A gumikezelés pedig a Mercedes Achilles-sarka már évek óta. Csak a hihetetlen motorerő-fölénytől ez nem igazán látszott. 

Visszaemlékezve viszont Szingapúrra 2015-ben, ahol Vettel első Ferraris pole pozícióját szerezte, a Merci eléggé megzavarodott a guminyomással, egyszerűen képtelenek voltak az időjáráshoz alkalmazkodni. Vasárnap dobogóra sem kerültek. Miközben Vettel gyakorlatilag hazaautózott az első helyen.

Nekem úgy tűnik, a gumik most kimondottan fontos szereplők lesznek a Mercedes idei szezonjában. Ha az megvan, tempóból megoldják a többit az élen, zavartalanul autózva. Ennek a tényezőnek viszont kicsit ki is vannak szolgáltatva. Hamilton az idei három győzelméből kettőt (Barcelona, Paul Ricard) olyan futamon szerzett, amin a Pirelli módosított, 0,7 mm-rel vékonyabb futófelület-vastagságú gumijait használták, amik szemlátomást jobban bejöttek a Mercinek. A harmadik győzelme pedig Bottas utolsó körben esett azeri defektjével hullott az ölébe. Szegény srácot nagyon húzza az ág idén.

Közben kiemelném Monacót, ahol a körszámlálót még nem láttam ilyen lassan mozogni. De eddig ez volt az egyetlen hétvége, amit sem a Ferrari, sem a Mercedes nem uralt és Daniel Ricciardo végre győzelemre váltott egy pole-t. Ez a zseniálisan kifinomult Red Bull kocsinak és a pálya inkompetenciájának összege. Nem venném el Ricciardótól azt a teljesítményt, hogy élen hazahozta az autót úgy, hogy csak hatodikig tudott felváltani, de nyilván ő is tudja: ha kevéssel is szélesebb a pálya bárhol, a futam végére otthagyta volna őt mindenki. A látvány gyönyörű, az alagút nagyon király, és itt ki is merültek a pálya pozitívumai. Kövezzetek meg, ha holnap törölnék, egy pillanatig sem siratnám, történelem ide vagy oda.

Egyébként masszív gratula a Red Bullnak a Honda-motorra váltásért, most is azt mondom, mint a McLaren esetében anno: nagyon logikus döntés. A gyári Renault visszatérésével partnercsapattá váltak, az erőforrás-fejlesztésben úgyis a gyári autó lesz a prioritás, hiába ők a Red Bull. A Renault erőforrása egyébként sem túl acélos, és az energia-visszanyerő rendszerükkel is sötétben tapogatóznak. A Hondával viszont készülhet egy testreszabottabb specifikáció a Red Bull számára, ráadásul a Toro Rosso révén már benchmarkjuk is van, amihez viszonyíthatnak. 

redbull_rb14-2018_r15_jpg.jpgIdén sincsenek annyira lemaradva (még). A sormintát nézve idén a Hungaroringen nyerniük kéne, jót tenne a vébének, ha nem szakadnának le nagyon. Talán a Honda-motorral kilépnek majd a top2 árnyékából.

Szóval a Mercedes a kezdetektől fogva volt némi bajban, ami talán úgy nézett ki, Barcelonára úgy-ahogy megoldódott. Majd egy kis kanadai kizökkenés után a nagy osztrák upgrade kettős kiesést hozott, bár állításuk szerint nincs köze az újonnan bevetett fejlesztéseknek (szerintem meg dehogy nincs), míg a Ferrari eddig jó lapokat húzott. Kínos láncreakció volt, ahogy pont a Bottas kettesben ragadt váltója miatt berendelt VSC alatt a Mercedes nem hozta az élről Hamiltont, amikor azokban a szuperlágyakban már volt legalább 15 kör, és számíthattak is arra, hogy mögöttük mindenki jönni fog. Az elbaltázott taktikát később Hamilton benzinpumpa-hiba miatti kiesése semlegesítette. Váratlan volt, nagyon váratlan, egyik hiba sem vall a Mercire, főleg azok után, hogy Bakuban mennyire zseniálisan olvastak a verseny sorai közt.

Ami még kissé sötét ló számomra, mennyire lesznek hosszabb távon is megbízhatőak a topcsapatok járgányai. Tíz futam ment már le, a szezon második felében nem csak a pontszámolgatás, hanem a büntetés nélkül bevethető részegységek számolgatása is elkezdődik egyszer, mert én se küldeném ki Monzában a pilótáimat egy 1800 versenykilométert futott motorral. A Red Bull némileg le van maradva a top kettőtől, Vettel és Hamilton belső égésű motorból és turbófeltöltőből is a másodikat használja a háromból. Idővel ez hozhat még izgalmat, mégis azt remélem, hogy a vébécím sorsába nem fog annyira beleavatkozni.

41641167412_21817bc77b_c.jpg

Lewis Hamilton pedig még mindig zseniális pilóta, és sajna még mindig pocsék vesztes. Akkorát mentett Silverstone-ban, mint a ház - egy vétlen megforgás után 18-ról második -, de egy deka elégedettség nem látszott rajta, pedig ennél több tényleg nem volt abban a versenyben. Valahol értem én, hisz versenyző. Meg is nyerhette volna a futamot, persze. Ahhoz viszont először a rajtot kellett volna nem elrontania. Semmit nem ért a pole pozíció, három kanyarral később már Vettel és Bottas hátsó szárnyát nézte, és ha Kimi nem fékezi el, lehet az övét is. Ezt versenyt sajnos nem Räikkönen vette el tőle, inkább ő adta át Vettelnek, pont otthon, Qui a casa loro, az utolsó futamon, ahová a Pirelli a módosított abroncsokból szállított.

Ment persze egy kis szurkálódás mostanában (A Ferrarik szándékosan torpedózzák meg a Merciket; ezt ők sem hihették komolyan), de túltolák ezt a Mercisek, nyilván szétcsúsztak egy pillanatra. Minden sorozat megszakad egyszer, lehet pont idén fog. Öt évnyi, elég konzisztens dominancia után pedig persze, hogy keserű, hogy "csak" minden harmadik futamot nyerik meg. Már tavalyi sem volt egy sétagalopp.

Persze a jelek ellenére egy percig sem garantált az, hogy a Mercedes mostantól alulmarad, Vettel 8 pontos előnye szinte semmi és a Ferrari +20 pontja se sok. A labda viszont most a Merci térfelén pattog és én alig várom, hogy lássam, visszaütnek-e a Ferrarinak egy jó returnt.

kép: autógaléria, Arend Kuester, emperornie

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr9214105301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.