Nem kell még temetni a Ferrarit

2018. szeptember 22. 12:00 - !NagyRoli

sebastian-vettel-gp-italia-2018-monza-1.jpg

Elérkezett a vízválasztó a szezon bő kétharmadánál/szűk háromnegyedénél, ami ideális alkalom egy terjedelmes elemzéshez az F1-mentes üres hétvégére, az utolsó hullám előtt. És bár nem telt még le a rendes játékidő Lewis Hamiton és Sebastian Vettel meccse között, amerre csak nézek, csak azt látom/olvasom, hogy mind a sajtó, mind a szurkolók gyakorlatilag már Monza óta hívják a papot, hogy felkenje Vettel szezonját, miközben már hűtik a pezsgőt Hamilton egészségére.

Hova még? Nem értem. Kifejtem azt is, hogy miért gondolom így, de előbb nézzük meg, hogy jött össze ez a 40 pont különbség. Kezdjük Hockenheimnél.

Gyere-gyere-állj-gyere-állj

Amikor legutóbb elemeztem, Silverstone után, Vettel 8 ponttal ment Hamilton előtt, a Ferrari pedig 20 pont előnnyel vezette a konstruktőri vébét. Vártam, hogy mit lépnek erre a Mercedesnél, és léptek is, csak visszafelé: Hamilton kábé tavaly Monaco óta be sem jutott a Q3-ba Hockenheimben, miután szélesre vette az egyes kanyart és csattogva-pattogva lecsekkolta a kocsi hasmagasságát a rázókövön. Beesett egy kis váltóhiba is emiatt, még pályán le kellett lőnie az autót, de azért megpróbálta betolni. Akarat van, az ebből kiderült.

Vettel Q3-as körén libabőrös lettem, főleg, ahogy bement az egyes kanyarba. Tanítani való kör volt, a Ferrari nem kérdezett, meg sem lepődtem, hogy pole pozíciót ért. Annyi volt csak a kérdés, hogy Vettel hány ponttal növeli az előnyét, mert Hamiltonnak hat sorral hátrébb, maximum a dobogó tűnt reálisnak a 14. helyről.

vettel2018.png

Majd a futam utolsó negyedében esni kezdett. Ekkorra Hamilton már a 4. helyen állt, és mire tisztult volna a gumihelyzet, Vettel az élről belegurult a falba bő 16 körrel a vége előtt.

Pilótahiba, viszont egy csepergő esőben körről körre változó tapadású, vízfoltokkal itt-ott megszórt pályán. Az a tempó, amivel 51. körben még el lehetett fordulni, egyszerűen már sok volt az 52-re és szó szerint el is úszott a tapadás. Ennyin múlik 25 pont. Szidta is magát rendesen.

Végül Hamilton másodszorra is meglepte a közönséget azzal, hogy egy közepesen nagy mákkal megnyerte a versenyt.

Közepesen naggyal, mert az 53. körben a Merci Bottas kiállásakor Hamiltonnak is betervezett egy kiállást, de azzal, hogy Räikkönen nem állt ki előle, hirtelen mégsem. A zűrzavarban végül Hamilton átvágta a boxutcát és a pályát elválasztó záróvonalat, majd egy kicsit szántott is a füvön, hogy visszakeveredjen a boxbejáratról a célegyenesbe. Utólag nem úszta meg, figyelmeztetést kapott érte, én viszont azt mondom, hogy a normális szankció ennél eggyel szigorúbb, öt másodperc plusz idő kellett volna, hogy legyen, még kint a pályán. Minimum.

Voltak persze indokok, miért döntöttek így:

  • Safety Car-fázis volt. Ezzel nyilván arra akartak rávilágítani, hogy nem versenytempó volt a pályán, így nem is volt olyan veszélyes visszahajtani a pályára. A záróvonal ettől még záróvonal marad, amit ugyanúgy nem lehet keresztezni.
  • Nem veszélyeztetett senkit. Szerencsére tényleg nem, de ez csakis az adott pillanatnak volt köszönhető.
  • De amúgy beismerik a hibát, de hát össze voltak zavarodva. Hát ezt meg hagyjuk inkább. Ennyi erővel azt is mondhatták volna hogy "de hát vasárnap volt".

Lényeg, hogy Hamilton végül nem állt ki, és ezzel a mínusz egy kiállásnyi idővel Bottas előtt találta a magát a Safety Car periódus végén, az élen, amit végig be is biztosítottak neki ("Valtteri, visszamenjél. Bocsi.").

Ha Hamilton szabálytalan manővere nincs és behajt a boxba, ha már ráfordult, akkor Bottas mögött maradt volna, lehet, hogy mögötte is végez. Így viszont a szabálytalan manőverért igazából nemhogy büntetést kapott, hanem plusz 7 világbajnoki pontot ingyen, mert a megrovás, mint büntetés, pont annyit is ér: egy apró körmös, semmi további hatása nincs az égvilágon, pláne nem a vébére. Ha kapott volna öt másodpercet, utólag Bottas mögött végzett volna. Szabálytalan akcióért hatásos szankció, de legalább nem állna ilyen ferdén a mérleg.

Ráadásul ez alig azután történt, hogy a rajongók kifakadása lecsendesült a szerintük Mercinek kedvező Pirelli gumik miatt. Úgyhogy nagyon nem jött jókor.

A büntetés-osztogatás a mai napig nem konzekvens, de ezzel semmi újat nem mondok. Ez annak kapcsán jutott eszembe megint, amikor múlt hétvégén Szingapúrban Romain Grosjean csont nélkül kapott öt másodpercet, plusz két büntetőpontot a kék zászló fittyet hányására. Oké, a kék zászlónak is megvannak a szabályai, ennyi erővel viszont Grosjean is óvhatna azzal, hogy hol érdekelte őt a zászló, miközben masszívan futotta a saját versenyét. Olykor azt gondolom, hogy Charlie angyalai csak a jó kilátás miatt ülnek ott fenn.

Plan C, plan C

Jó volt a kilátás viszont a Ferrarinak a Hungaroringen, Vettel előtt máris adott volt a lehetőség az otthoni nullázás korrigálására. Ez is volt kilátásban, a Ferrari verte a Merciket mindhárom edzésen, a szombat délután viszont jól megborított mindent.

Majdnem az összes elérhető gumikeverék adásba került. A Q1 még slick gumikon indult a mezőny számára, de ekkora már meg volt jósolva: vihar közeledik. Vettel a Q2 elején még gyorsan futott is egy jó kört a zöld oldalfalú átmeneti esőgumikon, amin javítania sem kellett, mert a vizesedő, egyre rosszabb tapadású pályán csak nyúltak a köridők, a Q2 végére már az extrém esőgumi sem volt túlzás. A Q3 azon is indult, és a Mercedesek a jobb tapadásuknak köszönhetően köszönhetően át is lépték a Ferrarikat, a lehető legjobbkor. Piros sorvezető helyett ezüst, Hamilton-pole, Vettel csak negyedik lett.

Vasárnapra teljesen felszáradt a pálya, így mindenki szabadon választhatott gumit. Jól gondolkodott a Ferrari, ki is használta a lehetőséget: míg Hamilton, Bottas és Kimi ultralágyakon indult, Vettelt lágyra rakták. Körvonalazódott a stratégia: egy hosszabb első etappal kivárják a Mercik korai cseréjét, hogy aztán átugorják, szétszedhessék, vagy pályán támadhassák őket a pozícióért, akkor már friss ultralágyon. A kérdés az, hogy a Merci meddig húzza rajtuk.

Hamilton 25 kör után állt ki lágyakért, ekkortájt szólt Riccardo Adami versenymérnök Vettel fülére, hogy "Plan C", a C terv megy mostantól, és Vettel jól is igazította a tervhez a lágy gumikat. A 39. körben jött ki, már az élről ultralágyakra cserélni; Hamilton egy kiállásnyi időn belül van, Bottas viszont pont kívül. Bottas tehát fejben már át van ugorva, úgyhogy a 15 körös lágyakon lévő Hamiltont lehet támadni, még van bő 30 kör, gyí, te ló.

Fájdalmasan pergett a légkulcs a makacs bal első kerékanyán, és pergett vele együtt az értékes idő, a bő másfél másodperccel hosszabb kiállással Vettel pont Bottas mögé ért vissza.

És itt a Ferrari láthatatlan falba ütközött.

Bottas a keményebb gumin jól játszott a kigyorsításokra a 14-es kanyarból kifelé, és a Hungaroring célegyenese sem volt elég hosszú Vettelnek, hogy a DRS-re rányomva tisztán befogja őt. Gumielőny, tapadáselőny, mégis beragadt. Az állandó, Mercedes mögötti, felkavart levegőben autózással a gumijai csak fogytak, az addig ügyesen épített C terv pedig szép lassan megsemmisült. Bottas hat körrel a vége előtt, a 65. körben lett befogva, amikor már csúszkált az öreg lágyakon. Ráadásul az se jött össze tisztán, de legalább behúzta az autót a második helyen, Hamilton mögött.

Így úszott el 7 pont. Javított kettőt a rajthelyről, de az elszúrt kiállás nélkül akár győzelem is lehetett volna.

Majd lett is. Spa-ban.

A nyári szünetről visszanézve a Hungaroringen mintha fordítva lett volna bekötve a Ferrari. Az könnyű feladatnak tűnt, ellenben az erőpálya Spa-Francochamps-pal.

Szoros volt, nem volt látványos előnye a Ferrarinak az edzéseken, viszont volt. Erre a Q3-ra ismét megérkezett az eső, mintha Hamilton az Amazonról rendelte volna. Emellett nagyon jól össze is rakta a harmadik szektort, ott nem volt ellenfele.

lewis-hamilton-5.jpg

Vasárnap a Radillon után pedig Vettelnek nem volt ellenfele. Szélárnyék ide vagy oda, olyan tisztán előzte Hamiltont a Kemmel egyenesben, hogy csak pislogtam. Ennél azért nagyobb harcra számítottam.

Vettel elnyúlt a szuperlágyakon, féltávon Hamilton lágyra váltott, remélve, hogy azon majd gyorsabb lesz Vettelnél, de nem lett. Vettel a következő közben szintén lágyra váltott, Hamilton elé jött vissza, és körülbelül ez volt az utolsó pillanat, amikor érdemben csökkent a távolság kettejük között.

A legsimább Ferrari-győzelem volt az idei öt közül az egyik legkeményebb pályán, Vettel 17 pontra csökkentette a hátrányát, majd jött

az olasz meló.

Bírom, ahogy a földrajzórai demográfia kirajzolódik az F1-ben. A hidegfejű Mercedesnél a kockás zászlóig mindenki fejében csak algoritmusok futnak. Kicsit délebbre, az olaszok nemkülönben profik és alázatosak, sőt, talán alázatosabbak is, hiszen kis túlzással a Ferrari a második legnépszerűbb vallás a katolicizmus után. Az ebből fakadó érzelmek viszont mégis képesek elvinni őket, akár szárnyalnak, akár bukdácsolnak. Ez pedig ugyanúgy igaz Vettelre, aki német, de jóformán már tiszteletbeli olasz is; nagyon együtt él a csapattal, osztozik velük, ezért kedvelik őt nagyon sokan.

Räikkönent pedig sokan pont az ellentettjéért: ami nem vezetés, az csak szükséges rossz. 

De amíg a vezetés megy - és idén megy, önmagához képest főleg: 9 dobogó, harmadik hely az összetettben - néha neki sincs ellenfele. Szombaton óriási meglepetésre az F1 történetének leggyorsabb körét autózva pole pozíciót szerzett Monzában. Baromi izgalmas volt, nem mostanában élveztem így időmérőt. Még a finn kommentátor, Niki Juusela is megőrült.

Räikkönen látszólag nem kapta túl, bár ő nem is hajt vébécímre. A fent ecsetelt Ferrari-nyomás ellenben ott nyomta Vettel vállát vasárnap a második rajthelyről elindulva: Ponthátrányban vagyunk + itthon vagyunk + nyerni KELL + Lewis beszúrt = kis makacskodás >> kis koccanás >> megforgás. Az egyik tizenkilenc, a másik egy híján húsz, elment versenybalesetnek, az érthető makacskodásnak Vettel meg is itta a levét. De ez már a harmadik verseny volt, ahol nyerhetett volna.

Räikkönen egyedül maradt, nem is könnyítette meg Hamilton dolgát. Klasszisverseny volt, majd jöttek a Merci kamukiállásai, ami láttán két hang volt a fejemben:

  • Egyik hang: Zseniális. Semmit nem hagynak ki, még a legfaékebb lehetőséget is bevetik, ha abban előnyt látnak.
  • Másik hang: Na ne már... ez minden, ami telik tőlük? Ennyire elfogyott minden opció? Vagy ennyire kétségbe vannak esve?

Bevallom őszintén, az utóbbi hang kicsit erősebb. Főleg tudva azt, hogy ez a trükk tudomásom szerint már egyszer be lett tiltva.

Közben azt sem szeretem látni, amikor a csapattárs versenyét beáldozzák az első számú pilóta előnyére, de Bottasból mozgó akadály lett Räikkönen előtt. Csapatsport, csapatsport, mantrázom ilyenkor, ha így lehet nyerni, hát akkor így, nem mellesleg zajlik egy konstruktőri világbajnokság is.

Hamilton Bottas segítségével übergyorsan zárkózott fel Räikkönen mögé és 8 körrel a vége előtt nagyon tisztán el is ment mellette. A gumikon múlt, Kimin nem. Sajnáltam, megnéztem volna, hogy reagál le egy futamgyőzelmet öt év aszály után.

Arrivabene később megszólta Bottast a szárnysegédi munkáért. Nyilván elfelejtette egy pillanatra, milyen logó is van a polóján. Nagyon rosszul jött ki, utólag meg is bánta, az öreg Montezemolo pedig bölcsen hamut is szórt a fejére a Ferrari nevében. Nála a pont: a Ferrari az utolsó csapat, aki ezt bárki szemére vetheti, köszönhetnek ennek a munkakultúrának pár vébécímet a múltból.

Ettől még szerintem nem elegáns, de hát ez a csapatsport. Csapatsport, csapatsport....

A legnagyobb ellenség

Szingapúrra már meg lehetett volna rekeszteni a boxbejáratot a Vettelt ekéző olyan cikkekről, melyek szerint látszólag megtört a nyomás alatt. Ráadásul ez csak még tovább erősödött, amikor a második edzésen a 21-es kanyar kijáratán megsúrolta a falat. Hamilton a harmadik edzésen majdnem belehajtott Vettel autójába, leradírozta az ultralágyakat, hogy elkerülje az ütközést. Az jóformán alig érdekelt valakit.

Volt ám Vettelnek még a hétvége előtt egy kiragadott nyilatkozata, amelyben saját magát nevezte a legnagyobb ellenségének. Noha akaratlanul, a csapata sem játszott mindig a kezére, a kvali második felvonásán viszont az ellenség maga a Scuderia Ferrari lett.

Ultralágyakon futott egy nem túl erős kört, mire behívták a még lágyabb hiperlágy gumikért, hogy bebiztosítsa a továbbjutását a Q3-ba. Vettel visszaszólt, hogy nem muszáj, menni fog ultralágyakon is, ha jól bemelegíti őket, tud javítani a körén annyit, hogy továbbjusson. A csapat viszont az idő szorításában nem kockáztatott. Feltette neki az hiperlágy gumikat, azzal futotta a továbbjutást érő körét.

Kockáztatni kellett volna. A Ferrari lépéskényszerben van, és a csapatnak meg kellett volna szavaznia Vettelnek a bizalmat, mert ha tényleg összerak egy Q3-at érő kört ultralágyakon (ami a köridőket visszanézve össze is jöhetett volna neki), akkor hasonlóan a Hungaroringhez, vasárnap eggyel keményebb keveréken indulhatott volna a többieknél. Ez annyira értékes lépéselőny lett volna, hogy megérte volna a kockázatot. 

Hamilton tökéletesen, 2016-ot idéző nyugalomban nyert, Vettel hiába előzte meg Verstappent a verseny elején, végül mögötte végzett a harmadik helyen, újabb tíz ponttal szakadt le.

Tavaly Hamilton 3 pont előnnyel érkezett Szingapúrba, majd a Ferrari kettős kiesése után nyerve 28 pont előnnyel jött el onnan. Akkor is hat futam volt még hátra, és akkor is mindenki azt mondta, hogy Hamilton itt megnyerte a vébét. Végül meg is nyerte.

37857191232_63982eb8f2_k.jpg

Akkor miért gondolom én most azt, hogy idén nem így lesz? 

Ráadásul úgy, hogy már 40 pont a különbség hat futammal a vége előtt. Azért, mert ahogy a tavalyi 28 pont sem lett volna behozhatatlan, úgy ezt a 40 pontot sem tartom annak, még ha a tendencia ellene is szól. Egyelőre rághatják még a körmüket a Vettel és a Hamilton drukkerek is, pártatlan szurkolóként viszont aztán egy kurva szavunk sem lehet.

Vettelnek még nincs akkora hátránya, hogy elengedje a vébét, nyernie kell. Tűzfalig fogja nyomni.

Hamiltonnak még nincs akkora előnye, hogy nyugodtan hátradőljön, nyernie kell. Tűzfalig fogja nyomni.

A hat futamgyőzelemért még 150 pont szedhető össze, de az azért elég valószínűtlen, hogy Vettel mindet begyűjti. Erre törekedhet (sőt, kell), de nem építhet. Kimire viszont annál inkább építhet, most lesz a legnagyobb szükségre rá, hogy ő is minél több pontot raboljon el Hamiltontól. Nélküle nagyon nehéz dolga lesz. 2012-ben már felállt egy 38 pontos hátrányból egy közepes Ferrari és egy brillírozó Alonso ellen, ha az volt az easy mode, ez lesz a hard mode. Kíváncsi leszek, képes-e rá, az autója idén is megvan hozzá.

Afelől sincs kétségem, hogy Bottas innentől szó nélkül is beáll Hamilton mögé és ahol csak tudja, segíteni fogja őt. Kényelmesebb a pozíciójuk, tehát vesztenivalójuk is most nekik van, az előnyt megtartani majdnem olyan strapás, mint hátrányból felzárkózni.

Idén megborult már pár papírforma arról, hogy melyik pálya a Mercedesé és melyik a Ferrarié. A magam részéről egy hajszálnyival még mindig a Ferrari autóját tartom jobbnak, még ha a ponttáblázat nem is tükrözi ezt. Ahhoz viszont, hogy ne csak bánatukból emelgessék a grappásüveget Abu-dzabi után, nem maradt hely több hibának. Sem Vettel, sem a csapat oldaláról, és ha úgy adódik, merni kell váratlant is húzni, különben tényleg a füles korsó fog csilingelni.

Gyorsan leírom, mielőtt még a kommentmezőben megköveznétek: nem vagyok se Merci, se Ferrari drukker. F1 drukker vagyok. Hidegen hagy, hogy ki nyeri a vébét. Semmi hasznom nincs abból, ha Hamilton vagy Vettel lesz előbb ötszörös világbajnok, maximum annyi, hogy jól szórakozom közben. Viszont nagyon is örülnék, ha az utolsó futamig nyitott maradna ez a meccs, és látok is esélyt erre.

Úgyhogy én azt mondom, várjunk még. Szocsiig mindenképp. Ha ott tovább nő Hamilton előnye, jobban egyetértek majd azokkal, akik a papot hívják.

Szocsi amúgy mindeddig a Mercedes pályája volt. Mondjuk Montréal is, és annak is mi lett a vége?

kép: Fabio CasadeiRachel Clarke, Alessandro Craeye, Joe McGowan,

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr3614232683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.09.24. 14:31:22

Ez a vébé már elment.
Egyszerűen semmi nem jön össze ,nincs szerencsénk.
Ez egy ilyen év ezt el kell fogadni,hogy ha a fene fenét eszik sem fog össze jönni.:((
Talán majd jövőre.