Egy lépéssel közelebb a motorsport az olimpiához

2018. október 15. 18:00 - !NagyRoli

alex-bagirov-271210-unsplash.jpg

Nem kap valami nagy figyelmet a médiában, de még most is zajlik az ifjúsági olimpia Buenos Airesben. Pedig történelmi esemény bizonyos szempontból, mert motorsport is van a programban: az elektromos gokart bemutató sportágként szerepel a játékokon belül. Még. Mert Párizsra vagy Los Angelesre innen már csak egy kis-közepes ugrás a hivatalos szereplés.

Az idő múlásával egyre kevésbé vannak hányatott helyzetben a technikai sportok az olimpiai játékokon (főleg a télin), a motorsportok viszont rendszeres távolságtartásban részesültek a NOB részéről. Ezidáig, mert ilyen eseményre rég volt már példa, még ha most csak látványosság szintjén is futottak pár karikát az FIA gokartjai.

Már csak azért is tartom üdvözítőnek a lépést, mert '16-ban, Rio alatt engem is foglalkoztatott a kérdés. Kívülálló, kombinált motorsport-és olimpia rajongóként semmi akadályát nem láttam annak, hogy a NOB esélyt adjon az FIA-nak, és autóval, vagy akár motorral is lehessen olimpiai éremért hajtani. Akkor én a ralikrosszt szenteltem volna ötkarikássá, sőt, akkor már a salakmotort is. Baromira megnéznék egy salakmotor-váltóversenyt például.

Már annak is örültem, amikor Pekingtől a BMX mezőnyverseny is bekerült a programba, ennek lebonyolítási módszere pedig nagyon hasonlít a ralikrossz-vébé rendszeréhez, sok új tehát nincs a nap alatt. Emellett a ralikrossz relatíve olcsó, a vegyes felületű pályát szinte bárhol ki lehet alakítani, látványos is, de legfőképp baromi izgi tud lenni. Coubertin báró is csettintene, ha látná.

Az elektromos gokart viszont még jobb ötlet. Még a ralikrossznál is olcsóbb, egy gokartverseny hasonlóan izgalmas tud lenni, főleg egyforma gépekkel, a villanyhajtás lévén pedig még környezetkímélő is, így aztán senkinek egy szava sem lehet rá. Ráadásul ha a rendező városnak van aszfaltútja, akkor bizony van versenypályája is, olyan pályavonallal, olyan turistalátványosságok tövében, ahol csak szimpatikus. Ahol a Formula E elfér, akkor ott a gokartok is elférnek. Mezőnyversenyen túl még egy time attack versenyszám se nézne ki rosszul a bobhoz, szánkóhoz, szkeletonhoz hasonlóan.  Mert ezeknek a Bosch/Mach1 gokartoknak - ahogy a RaceFans írja - van teljesítményük; 20 kW, 300 Nm max. nyomaték egy 48 V-os akksiról.

40573862745_05821d8b62_c.jpgAz olimpia elektromos gokartversenyei hangulatukban nagyon hasonlítanának a Formula E-hez.

Az olcsóságon túl még az is jó a gokartban, hogy így az indítható pilótákat tekintve is nagyobb a merítés. Szinte kikerülhetetlen állomása minden pályaversenyző karrierjének, amit az FIA belső égésű formában egyenget is. Jelentkezők tehát vannak az indulási kvótákra szép számmal, és ki tudja, mennyivel fog ez még gyarapodni, ha az elektromos gokart hivatalos sportággá válik.

Fontos lépés ez tehát, pacsi érte a NOB-nak és az FIA-nak, remélhetőleg nem csak mézesmadzag volt. Ha kicsit is komoly, körülbelül sok ifi sportoló vált pályát, vagy vág bele komolyan a gokartozásba már most, hogy évekkel később, mire hivatalos sportág lesz, harcban legyen az aranyéremért.

kép: Panasonic Jaguar Racing, Alex Bagirov

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr6614302181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.