Lassítsatok, hé!

2017. február 19. 11:00 - !NagyRoli

32501169300_ca212543bc_b.jpg

Két forduló telt el, de máris problem van a ralivébével. Egy first world problem.

Ott Tänak, az M-Sport észt ralipilótája eszeveszetten jó szezont fut idáig. Két forduló alatt két dobogót szerzett, sőt, a legutóbb egy 34 éves rekordot is múlttá tett: a Svéd Rali 9. gyorsasági szakaszán 137,81 km/h-s átlagsebességgel(!) suhant át az erdőn. Be is húzta a szakaszt, mint a szél. Természetesen nem is gondolt rá, hogy tulajdonképpen szabályt is sértett ezzel, hiszen - viccesen hangzik, de - túl gyors volt. Az FIA szabálykönyve ugyanis 130 km/h-ban maximalizálja az autók átlagsebességét.

32508602135_89b81fb782_b.jpgNincs még favoritod? Legyen Ott Tänak. Idén érdemes lesz őt figyelni.

Azonban nem csak Tänak volt ilyen huligán: a 10. helyig bezárólag mindenki túllépte a 130-as átlaghatárt. Persze ez már nem maradhatott szankciók nélkül a szervezők részéről, így erre reagálva az ugyanezen a vonalon futó 12. szakasz biztonsági okokra hivatkozva törölve lett a programból.

A szakasz törlésére az FIA volt a legnagyobb nyomással, a rali után pedig neki is ültek ennek a kritikus kérdésnek. Ami pedig már biztos, hogy ha rajtuk múlik, belenyúlnak ebbe a rendszerbe azzal a céllal, hogy a jövőben valahogy lelassítsák a versenyzőket. Az alapelgondolásuk egyébként még jó, hogy a szakaszok útvonalán változtatnának, ha már rájuk jött a változtathatnék. De logikus is: erős, félelmetes, gyors autókat akartak, pont ezért lazítottak a technikai szabályzaton, hülyék is lennének pont az autókat visszafojtani. Plusz a szervezők és a pilóták szerint is azért lehetett olyan nagy az átlagsebesség a 9. szakaszon, mert sok volt benne az egyenes. Amiről egyébként az FIA természetesen tudott is.

Kötve hiszem amúgy, hogy meglepte a fejeseket az idei autók effektív teljesítménybeli ugrása, így már csak azt nem értem, hogy miért nem alakították át mindehhez a szabálykönyvet? Vagy fordítva: miért nem alakították a tényezőket (elsősorban a pályát) a szabálykönyvhöz? 

Így utólag az utóbbi lesz: a jövőben nagyobb szerepet vállalnak az új szakaszok útvonalának kialakításában. Már most óvatosságra szólította fel a soron következő ralik szervezőit is Jarmo Mahonen, az FIA ralifőnöke. Ennek egyik eszköze volt a 12. szakasz törlése is, afféle üzenetként a többiek felé: valahogy lassítsátok be 130 alá a pályát otthon.

De ha tényleg azon a pár kilométer per órán múlik, hogy a sport kifogástalan legyen és ha valóban kiszűrnek vele egy újabb veszélyforrást (ez utóbbit kevésbé hiszem), akkor tegyék. Csak nehogy elvessék a sulykot és a végén megfojtsák az egészet, mert akkor az FIA egy saját farkába harapó kígyóként tekereghet a rajongók lába előtti porban.

De szurkolok nekik, csak ügyesen ám!

kép: Jeffweb, Toyota UK,

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr7012269604

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Autó vs Isten 2017.02.28. 08:45:31

Autó. Nagy kezdőbetűvel írva, csak egy van belőle. Egy, ami valódi és igazi. UGYE MEKKORA BAROMSÁG?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása