Ilyen közelről még nem láttál izzó féktárcsát

2018. szeptember 16. 17:00 - !NagyRoli

l5gkx7.gif

Múltkor az ABS-poszt anyaggyűjtése alatt elkalandoztam, és ilyen videókba botlottam bele: kerék mögé pattintott GoPrók figyelik és rögzítik a gátlók küzdelmét és a féktárcsák felizzását.

Annak idején az anyagismeret tanárom vetített nekünk hasonlókat, hogy legyen valami vizuális fogalmunk is arról, hogy egyes mozgó alkatrészeknek mit kell elviselniük, elsősorban hőterhelés és hővezetés formájában, miért is kell túlbecsülni a terhelést tervezéskor, miért kell gömbgrafitos öntöttvasból vagy adott esetben kerámia-kompozitból készíteni a féktárcsa súrlódó felületét, na és miért alapvető versenyautókon a fékek hűtése.

Ezt a jelenséget az F1-közvetítéseken is gyakran megmutatják nekünk szuperlassításban (a legutóbbi helyszínre, Szingapúrra például ez pont jellemző), ahol nemkülönben látványos, bár ott a hőkamerás onboardok szemléletesebbek voltak.

Na de itt van nekünk egy premier plán: így sül a fék egy Ford Mustangon, akár 900-1000 fokig, apró szikrákat szórva. Látványos és elgondolkodtató onboard a fedélközből, csekkoljátok.

Jó, aláírom, hogy az elején még látványos, a sokadik videónál viszont elég unalmassá válik, mert sok minden azért nem történik, lássuk be. Viszont ha fizikatanár lennék, szerintem én is ilyen videókkal magyaráznék a diákoknak a termodinamikáról.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr7414223147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása