Tény, hogy a sportcsíkon, a piros féknyergen és a króm kipufogóvégen túl a legjobb közvetett gyorsító eszköz az autókon az, ha a típusjelölésében minél több mérges hangzású mássalhangzó, tehát G, R, S, T, X vagy Z betű szerepel, vagy olyan jól bejáratott betűkombináció, mint például a GT, GTI, GT-R, ST, STI, R, vagy RS.
Az autógyárak sportosabb modelljeit jelölő két legsűrűbben használt betűkombó pedig minden bizonnyal a GT és az RS. Az RS-t ma kilenc autógyártó is használja legerősebb járgányaik jelölésére, ezeket gyűjtötte egy csoportba az általam egyik legjobban favorizált angol nyelvű autós híroldal, a Carscoops. Van közte kommersz kombi és szupersportautó is, és nem mindenki értelmezi ám ugyanúgy ezt a két betűt.
Mielőtt még legörgetsz, játsszunk: próbáld meg megtippelni, kik vannak a listán. Puskázás a nyitóképről ér.
Audi
Az RS egyik leggyakoribb használója az Audi, bár ez nem volt mindig így. Régen nagyobb kiváltság volt az RS viselése, ma már külön számozással is ellátja őket. Ingolstadtban a sportos modellek két fokozatban készülnek; van ugye a sima S (Sport), a durvább verziója pedig az RS, ami a Rennsport (versenysport) rövidítéseként értelmezendő. Számozás és egyéb cicoma nélkül viszont csak a TT RS megnevezésében szerepel.
Chevrolet
Amerikában Sonic keresztnéven mutatkozott be pár éve az a Chevy, ami nálunk Aveo néven futott. Kissé méltatlanul, de a sportváltozata mégis RS megnevezést kapott. Pedig ugyanaz az egynégyes, 138 lovas turbómotor dolgozik benne, amiket itthon a J Astrákban lehet megtalálni. Úgyhogy akár az Astra is lehet RS.
Ford
A Fordnál szintén régi hagyománya van az RS-használatnak, nem csak a GT a varázsszó. Díszelgett már vele Sierra, Escort, Fiesta és ott volt az RS200 nevű raliautó és utódai, az RS WRC-k. A Cosworth-korszak után sem tűnt el, most az egyik legvagányabb hot-hatch, a Focus RS tartja életben a jelölést, ami nála egyébként a Rallye Sport rövídítést takarja.
Jaguar
Kicsit kilóg innen a Jaugar, hiszen a pontos típusjelölése XFR-S, ami kötőjellel mégsem az igazi és már egyébként is kifutóban vannak ezzel a megnevezéssel. A későbbiekben már az SVR megjelöléssel jönnek a csintalan verziók. Remélhetőleg nem dobják ki belőle azt az 5 literes kompresszoros V8-ast.
Koenigsegg
A felsorolás legdurvább tagja, ami még RS nélkül is kenterbe verné az egész mezőnyt - kétszer. A Koenigsegg Agera RS szörnyű számokkal bír: 5 literes, V8-as, 1160 lóerős turbómotorja 1280 Nm nyomatékot ad le, a végsebessége pedig 443 km/h. Jó tudni, hogy van megoldás, ha netán az Agera R vagy az Agera S nem lenne elég erős.
Nissan
Nem lett épp tuningra fogékony alakítás a Nissan Juke, ennek ellenére nem hagyta békén a Nismo, lett belőle Juke Nismo. Később azt sem hagyta békén a Nismo, mi lett hát belőle? Juke Nismo RS.
Porsche
Anno voltak jogviták a Porsche és az Audi közt az RS használatáról, végül szerencsére mindkét fél engedett; szintén a Rennsport rövidítéseként használja a Porsche is az RS-t és nem meglepő módon inkább a versenyautóik kapták ezt a titulust. Utcai termékeik között csak a legporschébb Porschék kaphattak RS jelzőt, jelenleg épp a 911 GT3 RS viseli a fenekén. Per pillanat körülbelül ez az egyetlen autó a világon, ami egyszerre GT és RS is.
Renault
Míg a Peugeot szexepilje a GTI, addig a Renault az RS köré épített szentháromságot a Clio RS-sel, Mégane RS-sel és Twingo RS-sel. A legutolsó virgonc Twingo viszont már GT jelölést kapott RS helyett. A Renault egyébként simán használhatja az RS kifejezést, mivel az ő perspektívájukban a jelentése szimplán: Renault Sport.
Škoda
VW-csoportos keretbe zárul a felsorolás a mezítlábas GTI-vel. Létezett korábban Fabia RS is, ma már csak az Octavia RS (az Egyesült Királyságban vRS) hordja a plecsnit a hűtőrácsban. Fura, hogy náluk még az RS modellt is úgy variálhatod, mint bármelyik másik Škodát: van belőle kombi is, kérhető hozzá kapcsolható összkerékhajtás, sőt még dízelmotorral is megkaphatod.
Ki hányat talált el?