Rendsz-RS-en visszatérő betűpáros

2016. július 07. 23:00 - !NagyRoli

rs-logos.jpg

Tény, hogy a sportcsíkon, a piros féknyergen és a króm kipufogóvégen túl a legjobb közvetett gyorsító eszköz az autókon az, ha a típusjelölésében minél több mérges hangzású mássalhangzó, tehát G, R, S, T, X vagy Z betű szerepel, vagy olyan jól bejáratott betűkombináció, mint például a GT, GTI, GT-R, ST, STI, R, vagy RS. 

Az autógyárak sportosabb modelljeit jelölő két legsűrűbben használt betűkombó pedig minden bizonnyal a GT és az RS. Az RS-t ma kilenc autógyártó is használja legerősebb járgányaik jelölésére, ezeket gyűjtötte egy csoportba az általam egyik legjobban favorizált angol nyelvű autós híroldal, a Carscoops. Van közte kommersz kombi és szupersportautó is, és nem mindenki értelmezi ám ugyanúgy ezt a két betűt.

Mielőtt még legörgetsz, játsszunk: próbáld meg megtippelni, kik vannak a listán. Puskázás a nyitóképről ér.

Audi 

audi_tt-rs-roadster-2016_r30_jpg.jpg

Az RS egyik leggyakoribb használója az Audi, bár ez nem volt mindig így. Régen nagyobb kiváltság volt az RS viselése, ma már külön számozással is ellátja őket. Ingolstadtban a sportos modellek két fokozatban készülnek; van ugye a sima S (Sport), a durvább verziója pedig az RS, ami a Rennsport (versenysport) rövidítéseként értelmezendő. Számozás és egyéb cicoma nélkül viszont csak a TT RS megnevezésében szerepel. 

Chevrolet

chevrolet_sonic-rs-sedan-2014_r3_jpg.jpg

Amerikában Sonic keresztnéven mutatkozott be pár éve az a Chevy, ami nálunk Aveo néven futott. Kissé méltatlanul, de a sportváltozata mégis RS megnevezést kapott. Pedig ugyanaz az egynégyes, 138 lovas turbómotor dolgozik benne, amiket itthon a J Astrákban lehet megtalálni. Úgyhogy akár az Astra is lehet RS. 

Ford

ford_focus-rs-2015_r4_jpg.jpg

A Fordnál szintén régi hagyománya van az RS-használatnak, nem csak a GT a varázsszó. Díszelgett már vele Sierra, Escort, Fiesta és ott volt az RS200 nevű raliautó és utódai, az RS WRC-k. A Cosworth-korszak után sem tűnt el, most az egyik legvagányabb hot-hatch, a Focus RS tartja életben a jelölést, ami nála egyébként a Rallye Sport rövídítést takarja.

Jaguar

jaguar_xfr-s-usa-2013_r4_jpg.jpg

Kicsit kilóg innen a Jaugar, hiszen a pontos típusjelölése XFR-S, ami kötőjellel mégsem az igazi és már egyébként is kifutóban vannak ezzel a megnevezéssel. A későbbiekben már az SVR megjelöléssel jönnek a csintalan verziók. Remélhetőleg nem dobják ki belőle azt az 5 literes kompresszoros V8-ast.

Koenigsegg

koenigsegg_agera-rs-2016_r9_jpg.jpg

A felsorolás legdurvább tagja, ami még RS nélkül is kenterbe verné az egész mezőnyt - kétszer. A Koenigsegg Agera RS szörnyű számokkal bír: 5 literes, V8-as, 1160 lóerős turbómotorja 1280 Nm nyomatékot ad le, a végsebessége pedig 443 km/h. Jó tudni, hogy van megoldás, ha netán az Agera R vagy az Agera S nem lenne elég erős.

Nissan

nismo_nissan-juke-rs-2014_r2_jpg.jpg

Nem lett épp tuningra fogékony alakítás a Nissan Juke, ennek ellenére nem hagyta békén a Nismo, lett belőle Juke Nismo. Később azt sem hagyta békén a Nismo, mi lett hát belőle? Juke Nismo RS.

Porsche

porsche_911-gt3-rs-991-uk-2015_r23_jpg.jpg

Anno voltak jogviták a Porsche és az Audi közt az RS használatáról, végül szerencsére mindkét fél engedett; szintén a Rennsport rövidítéseként használja a Porsche is az RS-t és nem meglepő módon inkább a versenyautóik kapták ezt a titulust. Utcai termékeik között csak a legporschébb Porschék kaphattak RS jelzőt, jelenleg épp a 911 GT3 RS viseli a fenekén. Per pillanat körülbelül ez az egyetlen autó a világon, ami egyszerre GT és RS is.

Renault

renault_clio-r-s-200-2013_r25_jpg.jpg

Míg a Peugeot szexepilje a GTI, addig a Renault az RS köré épített szentháromságot a Clio RS-sel, Mégane RS-sel és Twingo RS-sel. A legutolsó virgonc Twingo viszont már GT jelölést kapott RS helyett. A Renault egyébként simán használhatja az RS kifejezést, mivel az ő perspektívájukban a jelentése szimplán: Renault Sport.

Škoda

skoda_octavia-rs-230-2015_r13_jpg.jpg

VW-csoportos keretbe zárul a felsorolás a mezítlábas GTI-vel. Létezett korábban Fabia RS is, ma már csak az Octavia RS (az Egyesült Királyságban vRS) hordja a plecsnit a hűtőrácsban. Fura, hogy náluk még az RS modellt is úgy variálhatod, mint bármelyik másik Škodát: van belőle kombi is, kérhető hozzá kapcsolható összkerékhajtás, sőt még dízelmotorral is megkaphatod.

Ki hányat talált el?

kép: autógaléria, Carscoops

Parkolj le Facebookon is!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr438871122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása