A Jinba ittai egy ősi japán fogalom, mely a ló és a lovasa közötti tökéletes harmóniát írja le. Ennek szellemében alkották meg annak idején a Mazdánál az MX-5-öt a nyolcvanas évek végén, ami öt tervezési alapelvet foglalt magába: kis méret és tömeg, két kényelmes ülés, 50:50-es súlyelosztás (tehát orrmotor-hátsókerék hajtás), független felfüggesztés minden keréknél, valamint a lehető legszilárdabb kapcsolat az autó és a hajtás között a minél élesebb gázreakció érdekében. Nem csoda, hogy titkos, plátói szerelem számtalan autós számára.
Többek között a pimaszul fiatal Colby Hempel számára is, aki 20 évesen máris jobban érzi a csíziót, mint például én: tehetséges fotós, Beyond Limits nevű autós klubja New Jersey-szerte ismert, GM LS1 V8-as motorral szerelt MX-5-öse pedig legalább akkora állat, mint Ryan Tuerck Ferrari motoros Toyotája, a GT4586.
Nem ez az első szerelem számára, hiszen Colby már első autónak is egy 1999-es MX-5 NB Miatát választott, ami aztán fokozatosan belevitte a rosszba. Ám mielőtt még izgalmassá vált volna a kapcsolat, Colby elütött vele egy őzet. 2017 augusztusában viszont egy újabb MX-5-nél kötött ki. Miért? Mert jinba ittai: viszonylag olcsó megvenni és fenntartani, kicsi, könnyű, vezetni móka – na és könnyű rajta dolgozni.
Mérges, kicsi Corvette
Persze az első elképzelések ennél visszafogottabbak voltak, a C4-es Corvette motorja csak útközben, afféle szükségmegoldásként került képbe. Ahogy Colby mesélte,
"Az eredeti terv annyi volt, hogy építünk egy 1,8-ast kovácsolt dugókkal és hajtókarokkal, majd rakunk rá egy nagy turbót, csak amikor utánanéztem, rájöttem, hogy a váltó és a diffi nemigen bírja majd el azt az erőt, amit én elképzeltem. Ha már amúgy is cserélnem kellett a váltót és a diffit, így elhoztam a legerősebb és a legmegbízhatóbb motort is, amit találtam.”
Itt került képbe az 5,7 literes V8-as LS1, amit a J&E Performance épített, majd egy helyi cég, a Unit 12 Motoring segítségével ugrott bele a kis Mazda orrába. A benne rejtőző 400 ló Fast üzemanyagöveken keresztül van abrakoltatva, majd hátrarúgnak egy T56-os, hatsebességes váltóra. Nem kevesebb, mint 400 Nm nyomaték érkezik a Ford 8.8-as hátsó futóműre, a Driveshaft Shop féltengelyei azonban a dupláját is elbírnák ennek.
Olvasva is robosztusnak hangzik, de a kis MX-5-ösben még mindig ott a Jinba Ittai. Meglepően szépen elfért a V8-as a kisautó orrában, ráadásul Colby elmondása szerint az autó múltkor 1043 kilót nyomott a mérlegen, teli tankkal. Röviden jellemezve olyan érzés vezetni, "mintha egy mérges kicsi Corvette lenne."
Colby főleg negyed mérföldön nyúzza az autót, legelső próbálkozásra egy 12,2-es időt hozott össze, 200-as végtempóval, ami első nekifutásra, 3.27-es végáttétellel nem is rossz. A jelenlegi rekordjuk 11,8, részben köszönhetően a Hurst short shifternek és a Nitto drag gumiknak.
Meg a nagy fék is. Körben egy Wilwood rendszer kapaszkodik az agyra négydugattyús nyergekkel, a patent úttartásért és hasmagasságért pedig DSD coiloverek ügyelnek a sarkokban.
Dominic Toretto is csettintene rá
A külseje alapján – és ez most dicséret – megállná a helyét a Fast and Furious sagában. A nyomtávot a 2M Technics Rocketbunny csomagja szélesíti ki, a kerékjáratot pedig szépen kitöltik a 15”-os Felgenwerks felnik. Az autó eredetileg kék színét a Finelines camouflage fóliája ápolja és takarja el, ez a maréknyi tuningfogás pedig olyan merész/visszafogott összképet vetít, amire még Dominic Toretto is csak csettinteni tudna.
A beltérben egy Hard dog bukókeret ad hozzá a torziós merevséghez, a további biztonsághoz a négypontos G-Force övek is hozzájárulnak, külön csövön rögzítve, a kormányoszlop végén pedig egy gyorskioldós NRG kormánykerék van.
Persze egy friss alkotmánynak mindig vannak apró gyerekbetegségei, de a Miata már rögtön az elkészültével átesett az igazi tűzkeresztségen. Colby legelső útja az autóval dobhártyát szaggató blügybörgéssel vezetett a legközelebbi kipufogósig, amit még aznap egy olajcsere követett, azt pedig egy 400 kilométeres út a H2Oi fesztiválra, a marylandi Ocean Citybe. Mindezt lábon, némi melegedési problémával, de sikeresen, 4000-esre állított tiltással, üzemanyagszint és ablaktörlő nélkül - éjszaka. Hát ki volt ennél vagányabb ennyi idősen?
Fotók: Colby Hempel és Zach Stout
Kövesd Colby Miatáját Instán!
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Részletes adatok // Mazda MX-5 Miata NA (1990)
Tulaj // Colby Hempel
Lakhely // Hainesport, NJ
Motor // GM LS1 5.7 literes motor; Sloppy Stage 2 vezérműtengely; V8Roadsters LS swap csomag; V8Roadsters hűtőrendszer; Wiring specialties standalone LS1 harness; FAST üzemanyagcsövek; Aeromotive üzemenyagnyomás-szabályzó
Hajtáslánc // T56-os 6 sebességes váltó; Hurst short shifter; Ford 8.8 IRS 3.27-es végáttétellel; Driveshaft Shop 800hp féltengelyek
Kasztni // 2m Technics Rocket Bunny Widebody csomag; Finelines Wrap&Tint camouflage; LED lightbar első fényszórók
Futómű, fékek // DSD coiloverek; Wilwood fékrendszer négydugattyús nyergekkel
Felnik, gumik // Felgenwerks 15”-os felnik; 275/50-os Nitto NT-555R Drag gumik
Beltér // NRG kormánykerék gyorskioldó aggyal; Hard dog bukókeret; G-force négypontos övek; egyedi középkonzol
Köszönet // Unit 12 Motoring; Fonse Performanse; 2m Technics; Finelines Wrap&Tint; valamint klubtárs Timnek a folyamatos segítségért.
Húzódj le Facebookra!