Lényeg, hogy pislogjon

2019. március 18. 15:00 - !NagyRoli

3070425406_b495ccd564_o.jpg

Ott kezdődött, hogy ismerek egy csajt, nevezzük mondjuk Nórinak. Ugyanabba a középsuliba jártunk, csak ő egy évfolyammal lentebb. Amíg én érettségi után autószerelő lettem, Nóri fodrász, amihez én is hozzájárultam - a hajammal: többször is voltam a hajmodellje a vizsgáin, és azóta is ő csetkeli a fejemet időnként.

A suli óta Nóri elhelyezkedett egy szalonban és apránként építgeti a saját életét; lett albi, majd nyelvvizsga is, na meg jogosítvány. A következő szökkenés pedig (mivel a dolgok jelen állása és az elvei szerint saját lakása neki sem mostanában lesz) egy saját autó lenne. Úgyhogy a legutóbbi látogatásomnál erre terelődött a fodrászduma.

Nagyjából vágom a prioritásait: meló-albi-bolt háromszög, néha haza a szülőkhöz, nagyszülőkhöz vagy bátyushoz, esetleg évente egy kis Hajdúszoboszló, Berekfürdő vagy Kowalsky Mega Vega koncert. Túlzás, hogy képben vagyok az árakkal, ám anélkül, hogy a zsebébe nagyon beletúrtam volna, találomra rávágtam: vegyen egy Polo 6n2-t. Vagy egy normális békalámpás Corollát.

- Az milyen?

- Toyota.

- De hogy néz ki?

És itt volt a csapda, mert Nórinak van ám egy nagy gyengéje, ha autót lát. Mielőtt azt hinnéd, nem, nem a BMW-re bukik, annál cifrábbra. A vízszintesbe állított kézfejeivel szimultán fel-le csapkodva végül elmagyarázta, hogy ő bukólámpás autót, vagyis inkább őt idézve,

pislogós kocsit szeretne.

Újratervezés, akkor legyen egy Mazda 323F. Telefon elő, mutatom neki, nézd, pislogós és meg is engedhetsz egy ilyet.

mazda_323-f-bg-1989-94_r4_jpg.jpg

- Kicsit csúnya... de amúgy ari.

Ennyiben maradtunk, de mivel lassan már nem is tudok úgy kimozdulni sehova, hogy ne egy következő blogposzton agyaljak, megragadt a fejemben Nóri bukólámpa-ragaszkodása. Azért vannak a jó barátok, hogy random kérdésekkel kábítsuk őket, így másnap ráírtam három, hasonlóan autóbubus hülye haveromra azzal a feladvánnyal, hogy ha ők bukólámpás autót terveznének venni, mit vennének.

Nem volt benne köszönet, a válaszaik képekben a teljesség igénye nélkül is többet mondanak ezer szónál:

Kösz fiúk, tényleg! Tudtam, hogy lehet rátok számítani....

A keresés pontosításával (autót baszki, nem szobrot) viszont rádöbbentünk, hogy szörnyen kicsi már a merítés. Az még hagyján, hogy utoljára 2004-ben a Lotus Esprit és a C5-ös Corvette készült ilyenekkel, a kommersz bukólámpás autóknak viszont a szigorodó gyalogosvédelmi előírások miatt a '90-es évek közepe óta nincs utánpótlásuk, lassan már csak múzeumok és hobbiautós, veterános dzsemborik hétvégi kellékei lesznek. Ettől még challenge accepted, plusz mi nem szeretünk mindenért azonnal a net után nyúlni, így első körben fejből, majd hahus segítséggel próbáltuk összegereblyézni azt a kevés opciót.

Lényeg, hogy pislogjon, már szűrés nem is kéne, ez önmagában elég, mégis muszáj volt két plusz szabályt lefektetni:

  • Jöjjön ki egy hatjegyű összegből, hogy elkerüljük a szobrokat, de azért mégse egy ládányi LEGO-kocka között markolászva kelljen az üveggolyókat megtalálni.
  • Mászkálós célra, tiszta papírokkal és lehetőleg műszakival, kilőve a további kikacsintásokat a tetszhalott, projektalapnak indult Hacsik és MR2-esek visszakacsintásai felé ("Nézd meg ezt milyen kurva jó, állítólag csak a főtengelye repedt, meg tulaj szerint az egyes henger nem jár...").

A kérdés pedig egyébként hozzátok is szól: milyen bukólámpás autót veszel, vennél (vagy esetleg már vettél) itthon ennyiből, amit még nem hobbiautónak, vagy befektetési célból tartasz, hanem mászkálsz is vele?

mazda_323-f-bg-1989-94_r4_jpg.jpg

Mazda 323F BG-ben abszolút megegyeztünk, hogy a legalkalmasabb befutó. Nem mostani, hiszen már a legfiatalabb is idén lesz 25 éves, de akad még, és ez a legolcsóbban beszerezhető és fenntartható mind közül, már ha kora ókori japánként nem rohadt reménytelenül levelesre. A formájába a B-oszlopig nem lehet belekötni, de hol érdekel ez minket, amikor ennyiért pont úgy hunyorog, mint egy F40. Ha Nóri komolyan gondolja a bukólámpát, körülbelül nincs is más választása.

Toyota Celica GT-S

Másodiknak a T18-as Toyota Celicát tudtuk felsorolni a fellelhető és a megcélzott árban még megvehető pislogósok közül. Ez az utolsó bukólámpás Celica-széria, és már ő sem egy fiatal darab, csak '93-ig készült. De van belőle még, ha nem is GT-S, de STi igen, orrában az 1.6-os 4A-FE-vel, ami az E10-es és E11-es Corollában is volt utána. Ismerjük, jó motor, elég mindenre is, mi biztos beleugranánk.

És itt kábé vége is lehetne a listának.

Mazda Parkway

Mert mi beleugranánk mondjuk egy Mazda MX-5 NA-ba is. Ami nagyon kívánatos tárgy, és kicsit fiatalabb a többieknél ('97-ben futott ki), csak az ára már csaknem háromszor annyi, mint egy 323-nak. És elég valószínű, hogy a most az utolsó pillanat, amikor még millió alatt meg lehetne fogni egy olyat, amire még nem kell rámondani a 23. zsoltárt, vagy még nincs visszafordíthatatlanul átpimpelve csapatósnak, mert innen már csak drágább lesz. Persze egy második generációs NB sem rossz, na de mije van az NA-nak, ami az NB-nek már nincs?

honda_prelude-si-tcv-ba5-1989-91_r4.jpg

Egyikünknek eszébe jutott még a Honda konzijából az Accord meg a Prelude, ám ezek is olyan öregek a legjobb esetben is 28 évükkel, hogy még a céget alapító Honda Szoicsiró is láthatta őket készülni. Már lassan egy éve, hogy utoljára pislogós Prelűdöt láttam élőben, ezek is inkább a hétvégi autó státuszban léteznek már. Így igazából fogalmunk sincs, miért nem húztuk ki. Talán azért, mert nem akartuk beismerni, hogy ennyire rövid ez a lista. Pedig guszta autó, ami megállna egymillióból, a kétliteres B20A motorral, négykerék-kormányzással, itt-ott van a formájában egy kis NSX is...

De innentől már megint csak kalandozunk, a következő pillanatban már megint MR2-eseket nézünk, majd Volvo 480-ast, ahonnan egyenes az út a Porsche 924-eshez és végül megint ugyanúgy a fenti galériánál kötünk ki és merengünk kussban az F40 fölött órákig, mint egy autóskártya-paklit bűvölő alsós. Hát ezért nem érdemes minket kérdezni erről. Nem baj, megpróbáltuk, még ha csak ilyen rövid időre sikerült türtőztetnünk magunkat ebben a kötött feladványban.

Viszont ha van valami tipped, amire mi nem gondoltunk, ne szégyelld levésni kommentben. Ha a fentiek közül valamelyikkel van bármilyen tapasztalatod, azt se szégyelld megírni, sőt: légyszi.

Update: azóta is rengeteg a klikk a poszton, úgyhogy leírom a sztori végét. Konklúziónkkal összhangban kissé fájó szívvel, de végül lekerült a bukólámpa a kritériumok listájáról. Nem sokra rá ismerősi körben eladó lett egy tip-top Polo Classic. Nóri köszöni, boldog, azóta el is felejtette a bukólámpát.

kép: autógaléria, orion

Parkolj le Facebookon is!

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caranten.blog.hu/api/trackback/id/tr1814638544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.18. 15:55:41

Le kell beszélni mert sajna lemaradt erről.
Tolajdonképpan az egyetlen ami szerintem reálisan megvalósítható az az MX5, ha valahogy átimádkozzák a műszakin a rozsdásodás ellenére.

A transaxle Porschékat amúgy eléggé masszívnak tartják és a 924-esből már oldtimerek is vannak több mint elfoadható áron, de nem árt egy kövér tartalék javításhoz., mert hiába ad mindent a gyár a 30 éves autókhoz, akkor is gyári árak.

renaultfan 2019.03.18. 23:55:37

Nekem Mitsubishi Eclipse van. A 4G63 - as motorral ez sem vall szégyent... és sztem arányaiban szebb mint a Mazda...

dorax 2019.03.19. 00:04:05

Nekem két 323F BG-m is volt, 1.6 GLX, kagylóülés, minden motoros benne, tetőablak. Mekkora királyság is volt, semmi bonyolult technika, világból ki lehetett menni vele, hajtása elnyűhetetlen volt normális karbantartással. Ott a karosszéria elemeket volt kicsit nehéz beszerezni hozzá, ha kapott kevesett napi használatban.
A másodikat 2012-ben adtam el, majd 20 évesen, tökéletesen működőképes állapotban.
És milyen meglepő azt még így 20 évesen sem ette a rozsda, igaz az már garázsban lakott 2002 óta.

prim 2019.03.19. 02:09:23

Mazdánk volt nekünk is , imádtuk de sajna a nejem összetörte...egy furgon mögül előbukkanó suzukiba rongyolt bele... Sajnos teljesen totálkáros lett, nem lehetett a gazdaságosság keretein belül javitani...nagyon nehéz volt hozzá bontott cuccot találni. Kellett volna egy donor autó...

Nebelraser 2019.03.19. 08:06:27

Volt nekem egy 1994-es Ford Probe GT-m, ami gyakorlatilag egy Mazda MX-6, Ford álruhában - csak szerintem sokkal jobban néz ki, mint a Mazda-verzió. Imádtam, remek kis autó volt. Több mint 200 ezer kilométerrel, jó állapotúan adtam el, azóta is bánom egy kissé. Nem tudom, odahaza ezt mennyire lehet találni, de pár darab gondolom, van belőle.

Calibaan 2019.03.19. 08:22:13

Nekem Volvo 480-am volt elso autonak, imadtam. Az nem csak pislog, kacsint is.

2019.03.19. 11:06:46

Inkább el kéne magyarázni a csajnak, hogy ne hülyeségek mentén válasszon autót. És nem kéne traktálni tizen-huszonéves lomokkal, főleg nem Mazdával, ami 8-10 éves kor fölött simán hulladékra rohadt. Kinézet alapján a csajok vegyenek táskát, cipőt, meg konyhabútort, ha autóról van szó, nem szabad engedni, hogy megszivassák magukat ilyen ordenáré talicskákkal.

gigabursch 2019.03.19. 11:08:15

928
vagy
Testarossa

Bár ezek mind drágábbak. De irtó vagány verdák.

2019.03.19. 11:09:51

@gigabursch: ja, hát egy Testarossa az belefér egymillába, plusz egy fiatal fodrászcsajszi tuti, hogy fent is tudja tartani gond nélkül. Ráadásul kedvező a fogyasztása is. Atyaég...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.19. 11:30:45

@gigabursch: nemrég láttam élőben, ne dőlj be neki, csak divatkombi, totál nem praktikus :)

Dipshit 2019.03.19. 11:44:55

323F-MX5-Celica-Accord-Prelude-Integra vonalon kívül (kis beugróval), nehezen fog relatív könnyen fenntartható bukólámpás autót találni.
Az mondjuk vigasztalhatja, hogy a végeredmény mindenképp "drága" lesz ugyan, de ha jó alapot vesz, és nem elhasználja, hanem minimum szinten tartja, akkor az később se fog kevesebbet érni, inkább csak többet.

Az öreg autók árának alakulását a nosztalgiafaktor erősen meghatározza, na mi lehet jobban '80 évek (kora '90-es), mint a bukólámpa? Ezek később is keresettek lesznek, de megfizethetőbbek már aligha.

Egy angol csaj meg az ő "pislogós" Hondája:
www.instagram.com/p/BqfUvKSDWQY/

kBéla 2019.03.19. 11:50:57

Lemaradt a Pontiac Fiero és talán a 924-es is. Subaru XT nem volt egy szépség, de karakter.
A Honda Integrának is volt bukólámpás változata.
Az Ople GT a Corvette kistestvéreként hozza az ívet, de oldtimer jellege miatt költséges.
Nissan SX200/240; Mitsubishi 3000GF és Dodge Stealth a párja.

Komojtalan 2019.03.19. 12:40:44

@Eugene Horse: Neked sem volt soha Mazdád ... Én egy 323F(BG 1.8) -et cseréltem le pár éve, mert a 14 év alatt szinte semmit nem költöttem rá. Ja és 9 évesen vettem. A motorja állat volt még 23 évesen is, bármikor ott hagytam az átlag autók 99% -át: 950 kilóra 136LE. Fogyasztás hajtva (150) 8-9 liter, ez alatt nem tudom :-). Nem csak a bukólámpa fogott meg, nem is értem miért mondta Nóri hogy ronda, én szeretem a kis gömbölyű autókat. Nem tudtam erről a hülye szabályról (bukólámpa), aminek értelmét nem látom, tekintve hogy egy vékony lemez/rúd mozgatja az egészet, ami könnyen hajlik.

szepipiktor 2019.03.19. 12:41:49

@Eugene Horse: Arra gondoltál, hogy a csjszi megengedheti magának, hogy egyéniség legyen és nem az általad képviselt tucatfilozófiát élje meg?
Vagy te taxis, esetleg autószerelő vagy? Vagy marketinges?
Mert azért nem lehet mindenkinek 1 éves Golfja...

helixpomatia 2019.03.19. 13:15:20

@szepipiktor: Hát, akinek van egyénisége, annak pont nem egy autó kell hozzá hogy kifejezze :D

andz 2019.03.19. 13:18:04

Nem is értem, hogy maradt ki eddig a 850-es BMW?

2019.03.19. 14:19:37

@szepipiktor: te semmit nem tudsz rólam te nyomorék, a csaj meg egymilláért akar autót venni, ergo valszeg nem kívánja a gatyáját is rákölteni utána, hanem standard nőként valami külsőség mentén fogja meg a dolgot, ezért lenne érdemes felvilágosítani, hogy a cuki bukólámpa nem éppen jó indok arra, hogy ilyen öreg, nyűgös autók közül válogasson. De vegyen csak húszéves Mazdát vagy Volvót, hatalmas buli lesz fenntartani, biztos értékeli majd, hogy nem tucatfilózia, mikor kiröhögik a műszakin, meg összerogyik alatta a rozsdahalmaz. Ez nem tucatfilozófia te szerencsétlen, hanem józan ész.

2019.03.19. 14:20:39

@helixpomatia: pontosan, akinek valami feltűnő különcség kell az egyénisége kifejezéséhez, ott pont az egyéniség hiányzik.

2019.03.19. 14:23:47

@Komojtalan: én tavaly novemberben vettem egyet majdnem (2007-es 3.ast), szerencsére fogtam egy karosszériást és megnézettem vele, eleve úgy kezdte, hogy 7-8 évesnél idősebb Mazdát sehogy se, de megnézte az alját, és egyből mondta, hogy teli van fújva alvázvédővel, alatta hólyagosodik mindenhol, meg a tipikus helyeken (küszöb, ajtósarok) is mindenhol indult a rohadás. Az autószerelőm is óva intett ezektől, mondta, hogy motorikusan örök élet és kiváló, de a kasztni felejtős. Persze aki évi kétezer km-t megy, és fűtött garázsban tartja napi 23 és fél órát, annak oké.

degeco 2019.03.19. 15:08:59

Igaz, hogy a másik irányba nyílik, de 928S

‘nough said

Nincs közöttünk csicska 2019.03.19. 15:28:33

Alap hogy nonek nem mutatsz FENYKEPEN autot, mert ugyse ismeri meg mas szogbol.

Szoval eloben kell prezentalni, ugyis a szin szamit nagyjabol semmi mas.

ON: Az a 323F ritka, mint a feher hollo, mar az eggyel ujabbak is romosak felmillio km-rel. En viszont tudok egyet patika allapotban, csak nem akarjak eladni, nana hogy nem, jobb mint a mai uj kisautok 90%-a.

gigabursch 2019.03.19. 18:16:58

@Eugene Horse:
Tudom-tudom, de én ezt a két kicsit annyira szeretem.

@Ződ2000:
De ááálllllaaaaaaattttttttt
süti beállítások módosítása